Corona update

28 november 2021

Atletiekunie: Op de persconferentie van 26 nov heeft het demissionaire kabinet bevestigd dat er vanaf zondag 28 november een avond lockdown komt. De maatregelen die vanaf zondag 28 nov gelden, hebben ook impact op de sport:

vanaf 17:00 uur ’s middags mag er geen amateursport meer worden beoefend

Wij bespreken met NOC*NSF en de andere sportbonden de gevolgen van de nieuwe maatregelen en laten zo snel mogelijk weten wat dit betekent voor de atletiek- en loopsport.

Voor RCW betekent dit dat de trainingen op maandag- en woensdagavond tot nader orde komen te vervallen. Trainers en bestuur beraden zich op alternatieve mogelijkheden. De zaterdagtrainingen blijven vooralsnog doorgaan.

Toegang tot de kleedkamers en de kantine moet gecheckt worden op basis van een geldige QR-code. Kom je naar de training en wil je naar binnen (kleedkamer, toilet), dan laat je bij aankomst bij jouw trainer van dienst (de groep waarvoor je hebt ingeschreven) je QR-code checken. Heb je die niet, dan kun je niet gebruik maken van binnenruimtes (kleedkamer, toilet, kantine).

Aan RCW’ers vragen wij er verstandig mee om te gaan. Probeer tijdens de training afstand van elkaar te houden.


Sinds 24 november 2021 geldt weer de 1,5 meter maatregel. De Atletiekunie: De 1,5 meter afstand houden is niet verplicht tijdens het sporten als dit de normale sportbeoefening in de weg staat.

Sinds 13 november 18.00 uur gelden de volgende extra maatregelen (bovenop de maatregelen van 6 november):

  • Publiek is niet toegestaan. Niet bij trainingen en niet bij wedstrijden. Ook niet bij (cross)wedstrijden in de openbare ruimte.
  • Het horecagedeelte in clubhuizen mag tot 20.00 uur open zijn voor iedereen die op de vereniging aanwezig mag zijn. Houd je daarbij aan de maatregelen van 6 november (zie hieronder).
  • In het horecagedeelte van het clubhuis en op de terrassen zijn vaste zitplaatsen.
  • Na 20.00 uur mag er wel gewoon doorgetraind worden. Je kunt alleen niet meer naar de kantine.
  • Houd je, als je niet aan het sporten bent, aan de 1,5 meter afstand (vanaf 13 jaar).

Voor RCW betekent dit dat toegang tot de kleedkamers en de kantine (op zaterdag) gecheckt moet worden op basis van een geldige QR-code. Kom je naar de training en wil je naar binnen (kleedkamer, toilet), dan laat je bij aankomst bij jouw trainer van dienst (de groep waarvoor je hebt ingeschreven) je QR-code checken. Heb je die niet, dan kun je niet gebruik maken van binnenruimtes (kleedkamer, toilet, kantine).

Bij avondtrainingen blijft de kantine gesloten en is er geen thee na de training. Op zaterdag is de kantine open, kun je naar binnen voor thee (mits gecheckte QR-code) of drink je buiten thee.

Te lezen op Hardlopen.nl

Het coronavirus zette het leven voor de meesten van ons behoorlijk op zijn kop. Hardlopen bleef gelukkig steeds mogelijk – maar hoe pak je dat verantwoord aan?

Train niet te zwaar

Je immuunsysteem houdt ziekteverwekkers op afstand. Wanneer je je lichaam zwaar belast, heeft dat effect op het immuunsysteem en word je vatbaarder voor virussen. Nu het coronavirus in de lucht hangt, kun je extreme inspanning (zoals een lange duurloop of pittige intervaltraining) dus het beste vermijden. Lichte activiteit heeft daarentegen een positieve invloed op de werking van je immuunsysteem. Je hartslag kan een goede indicatie geven over de intensiteit van een training.

Eet gezond

Om je weerstand op peil te houden is het goed om gezond te eten. In groenten en fruit zitten veel vitamines en mineralen die het immuunsysteem versterken en het lichaam helpen infecties te bestrijden. Met name vitamine D, vitamine E, zink en selenium blijken een positief effect te hebben op de weerstand. Slik eventueel een voedingssupplement om hiervan voldoende binnen te krijgen. Suiker kun je beter laten staan, want dit maakt je juist vatbaarder voor ziekte.

Slaap

De makkelijkste manier om te zorgen voor een goed werkend immuunsysteem is misschien wel voldoende slaap. Bij slaaptekort is het immuunsysteem minder actief, waardoor de kans groter is dat een virus vat op je lichaam krijgt. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, verschilt per persoon. 7 tot 9 uur per nacht zou voldoende moeten zijn. Dat we nu massaal thuiswerken, maakt het allicht makkelijker om aan die richtlijn te voldoen.

Pas op de plaats

Heb je verkoudheidsklachten of verhoging tot 38,0 graden Celsius? Blijf thuis, ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Houd hierbij afstand tot andere mensen. Sla al je hardlooptrainingen over totdat je minimaal 1 dag geheel geen klachten meer hebt.